Saturday 22 December 2018

Its My Graduation Day! :)

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang
In the name of Allah the most gracious and the most merciful


Alhamdulillah. Syukur untuk setiap inci nikmat yang Tuhan beri pada aku sehingga kini. Alhamdulillah. Dan juga syukur untuk nikmat yang aku idam-idamkan selama ini. Tuhan makbulkan juga. Walaupun dalam menggapai nikmat tersebut, Tuhan selitkan ujian dan dugaan buat aku, namun Tuhan jugalah yang berikan aku kekuatan dan bantu aku untuk hadapi semua ini hingga ke saat ini.


Alhamdulillah, pada tarikh 28 November 2018 bersamaan 20 Rabiulawal 1440h, Allah izinkan aku untuk menggenggam segulung ijazah sarjana muda fiqh dan fatwa dengan kepujian di USIM. 1 year of foundation in Syariah and Law and 4 yrs of degree which is total 5 yrs aku menuntut ilmu di bumi USIM. Too much happiness, sadness and hardship I faced. And it was a very happy ending story of me.


The story that I wanna share here is not just about the happy moments of my convocation day. But to share how I find my strength to be the happiest girl during my convocation day. Korang mesti pelikkan kenapa pula perlu cari kekuatan untuk dapatkan kegembiraan di hari konvo tu? Just be happy je lah kan? Tak payah nak try hard sangat nak cari kekuatan lah apa lah kan. Haha. Sokay for those yang tak tahu abt my past stories but for those yang follow up with my life, korang mesti tahu how Im very struggle untuk hadap my life after the very first man that I love the most dah pergi untuk selamanya T_T. Wallahi sakit sangat. Pedih yang tak terungkap untuk hadapi hari konvo tanpa seorang insan bergelar abah. Berapa kali aku tahan menangis when mak started talking abt what we should wear for my convocation day. Seingat aku, mak mula tanya tentang hari konvo aku since aku habis praktikal hujung bulan 5 haritu. Guys and girls boleh kira dari bulan 6 sampai ke bulan 11 tu tempohnya berapa lama untuk aku dengar mak terlalu gembira bila cerita pasal konvo aku. But deep inside my heart sumpah aku nangis wehhh T_T. Aku tak kuat nak hadap hari konvo tu tanpa abah. Sumpah tak tipu. Sampaikan aku terfikir taknak hadapi tarikh 28 November tu langsung. Aku nak skip je tarikh 28 Novermber tu. But aku tak salahkan mak pun dalam hal ni. Mak mana yang tak seronokkan anak dia nak konvo. Same goes to my mak. Lumrahlah tu kan. And maybe mak saja cakap pasal konvo dari awal lagi supaya aku tak sedih time konvo nanti. Maybe.


But nak kata Tuhan tu memang bantu aku sungguh, once aku ambil jubah konvo tu, sedih yang aku rasa selama ni makin hilang. Lepas je balik ke rumah sewa dari ambil jubah tu, terus aku sarung jubah tu, suruh kawan aku snap satu gambar berlatar belakangkan dinding bilik aku je, terus aku post gambar tu kat mak dan acik. Happynya tu Tuhan je yang tahu. Acik and mak pun happy masa bagi respond tu. Hehe. And on that time juga, aku cakap kt mak nak buat photoshoot dengan family. Alah photoshoot pakai phone acik je pun and buat pun kat tempat beshe-beshe je. Hehe. Saja buat kenangan. Mak setuju. Acik pun setuju. Siap tanya acik bila boleh balik perak lagi untuk amik gambar sama-sama. Haha. Try hard kan >.< Tapi tulah, aku sayang sangat kat diorang. Aku tak mampu nak balas lagi jasa mak so ini je yang mampu aku buat. At least aku nak mak rasa dihargai. Yelah, tanpa mak pun kita takkan berjaya macam sekarang kan. Redha mak tu penting. And mak pun beria sangat nak ambil gambar konvo siap buat bunga konvo sendiri wehhh. Sumpah aku terharu gilaaa T_T Dalam hati nangis diam-diam sebab mak sanggup beli bunga, bear, chocolates and lain-lain untuk buat bunga konvo tu. And hasilnya pun cantik wehhh. Bunga tu kalau tengok dalam gambar memang cantik tak tipuuu. So inilah hasil dari photoshoot haritu. 

Me and mak


Love sangat!

The girls

Me and syila

Me and along

Me and achik

1


2

3

4

5



Suka sangat dengan gambar ni <3
Sempat melawat kubur abah


Haa ni flower bouquet yang mak buat

Ni pun sama
Ni order kat kawan sesaje je.

Ni pun order kat kawan juga. Hehe.



Actually, one more thing yang buatkan aku nak bagi happy moment kat mak is tentang result aku. Okay aku nak declare kat sini yang aku bukanlah graduan 1st class dalam course aku. Tipulah kalau tak sedihkan tak dapat 1st class degree. Wallahi benda ni pun take time untuk aku terima dan redha dengan ketentuan Allah. Tapi tulah Allah tu maha adilkan. Ade lah tu hikmahnya kenapa Tuhan tak bagi lagi benda yang kita nak tu. But serious talk, dalam course aku tu, hanya 6 orang je yang dapat 1st class degree. So aku mampu dapat 2nd class upper. Alhamdulillah sangat dah tu. 


Cuma yang membuatkan aku rasa hasil usaha aku belajar degree 4 tahun tu macam satu achievement yang bagus adalah bila aku berada di kedudukan yang ke 14 dari 238 orang students course aku. Means kalau dalam group 2nd upper class tu, aku di kedudukan ke 8 lah. And aku sebenarnya rasa macam speechless jugalah sebab aku rasa macam orang lain lagi ramai perform dari aku tapi tulahh macam tak percaya plus teruja kejap sebab dapat perform even sepanjang degree life aku ni, aku hadap macam-macam ujian especially bila Allah ambil semula abah buat selama-lamanya. Aku punya cgpa tak banyak pun, 3.60 je. Itupun aku rasa bersyukur sangat sebab nak maintain pointer tu memang susah. Aku pernah dapat paling rendah 3.40 je weh. Mungkin ada yang cakap 3.40 tu okay je kan tapi bagi aku still tak cantiklah result tu. Time tu memang rasa down sangat. Tapi tulah, apa-apa pun kembali pada Allah semula. Allah bagi berdasarkan usaha kita. So jangan pernah persoalkan kenapa dan kenapa. Bila Allah tak bagi apa yang kita nak tu, kita kena cek semula hubungan kita dengan Tuhan okay. So, benda nilah aku macam excited sikit masa nak bagitahu mak. Haha. Benda biasa je takde yang special pun. Hehe.


Ohyee, kitorang buat photoshoot ni few days before hari konvo aku. Aku buat photoshoot ni pun sebab acik tak dapat datang time konvo aku. Sibuk sebab dia dah final sem kt uitm penang. Ada la jugak cakap kt dia takleh ke turun nilai rabu pagi tu >.<, petang tu baliklah penang semula. Hahaha. Dahsyatkan kakak dia punya demand. Tapi takpela, even dia tak dapat turun, buat photoshoot tu ada dia dah okay dah tu. Hehe. 


So, tibalah hari konvo aku. Pagi tu bersungguhlah bangun awal nak siap kengkononnya boleh sampai awal apa semua. Haha. Tup tup mak sampai dulu dari aku. Haha. Mak, along and syila tido kt hotel area nilai. Aku just stay kat rumah sewa je sebab senang pergi dengan kawan-kawan aku yang lain nanti nak beratur apa semua senang. So bila sampai kat DTC tu, sempatlah snap gambar sikit dengan mak, along and syila. Bila dah start sidang pagi tu, graduan pun beratur untuk masuk. Once aku masuk je dewan tu terus cari kelibat mak dengan syila dalam tu. Haha. Nampaklah diorang duduk kt mana. Hahaha. Siap lambai-lambai mak dengan syila sambil tersipu malu gitu. Hahaha. Mak sempat snap gambar aku time beratur tu even dari jauh je. Then after all the graduan duduk, tetamu diundang pun masuk, sidang pun bermula. 


Cerita dalam sidang ni pulak macam kelakarlah juga. Haha. Aku expect fakulti aku punya turn untuk terima scroll atas pentas tu adalah turn yang terakhir. Sebab dalam list graduan yang aku baca, memang fakulti aku yang last. So aku whatsapp acik siap-siap suruh dia bukak page fb usim and tengok live usimtv untuk sidang aku. Konon nak suruh dia tengok time aku ambil scroll tulah nanti. Hahaha. Kononnyalah. Sekali, bila habis je ucapan, nak mula bagi scroll ni, orang yang uruskan graduan ni suruh row fakulti aku dulu bangun. Tokojot jugaklah den bila dipanggil. Padahal time tu baru around 9.30 pagi. Aku beria pesan kat acik awal-awal suruh acik bukak live dalam pukul 11 pagi sebab aku estimate turn aku dalam around 11 pagi. Haha. 


So ceritanya memang acik terlepaslah tengok scene aku terima scroll tu. Haha. Acik pun terkejut sebab lepas je aku duduk semula kat tempat tu, mak dengan along send gambar aku terima scroll tu kat group family. Haha. Tapi jangan risau sebab live fb tu boleh tengok semula and aku memang mintak acik snap and record video aku time terima scroll tu. Alhamdullillah dapat juga simpan buat kenangan. Hehe. Terima kasih jugak kat pihak usim sebab sanggup buat live konvo. Hehe. Ingatkan aku sorang je beria nak scene atas pentas tu, rupanya kawan-kawan aku pun ramai screenshot and record video diorang dapat scroll tu. Hahaha. 


So sidang aku tamat pun before jam 12. Keluar dewan pulak jenuh cari mak dengan syila tah kat mana. Call berapa kali tak angkat. Then baru syila call semula bagitahu mak pegi toilet. Haha. So aku masuk semula dewan untuk pegi ke bahagian toilet. Time jumpa syila tu, terselisih pulak dengan Dr Mushaddad, pensyarah yang ajar aku subjek faraid. Hebat Dr Mushaddad ni. Beliau punya ingatan tu nak cakap memang kuat sampai nama aku pun Dr boleh ingat sampai sekarang padahal time Dr ajar tu tahun 2016. Dr Mushaddad ni pun ada kisahnya juga dalam kehidupan aku. Kalau korang yang pernah baca past entry aku tentang cerita abah meninggal tu, aku ada skip satu paper final time sem 5 kalau tak silap. Paper yang aku skip tulah paper faraid yang Dr Mushaddad ajar. Baik sangat Dr Mushaddad time tu. Memang care gila la kat aku time tu especially bila Dr pesan jangan fikir pasal exam paper tu lagi buat masa tu. Uruskan dulu urusan keluarga. Nanti boleh ambil exam guna set soalan b punya. Alhamdulillah, masa ambil exam set b untuk paper tu, aku dapat score A jugak T_T.
 
Me with dr mushaddad

Okay berbalik kepada scene tadi, lepas mak settle hal dalam toilet, kitorang ambil gambar depan DTC. Time ni nasib baik ada kawan aku datang tolong tangkapkan gambar kitorang. Thankyou Najwa sudi jadi photographer saya. Hehe. So here is our photos >.<

Sebelum sidang bermula


Semasa terima skroll. Debar tu jangan cakaplah.


Fresh from over lagi scroll tu tau. Lepas dapat je scroll tu terus snap satu kali.
Selepas tamat sidang


With mak

Love you mak


With syila

With along
 
With najwa. Photographer during my convocation day. Hehe. Thankyou wa!

Dalam banyak-banyak gambar yang diambil ni, Najwa ada tanya aku something. Haha. mula-mula dia macam risau nak tanya sebab takut aku tak suka dia tanya macam tu. Tapi aku okay je. Selagi boleh jawab aku jawab. Najwa tanya, “ehh, tu gambar ayah kamukan kid yang kamu pegang tu?” Aku senyum and jawab ye. Aku cakap kat dia, aku tahu aku tak boleh mintak Tuhan kembalikan abah dah sebab memang abah dah pergi buat selamanya tapi aku nak rasa abah tu ada dekat je dengan aku waktu konvo tu, aku buat sendiri bunga konvo versi gambar and pacak satu gambar abah kat situ. Haha. So hasilnya seperti dalam gambar tulah. Jadilah buat kenangan. Benda ni pun sebagai satu appreciation buat abah sebab selama ni memang abahlah yang tanggung aku belajar dari kecil sampai sekarang. Terima kasih abah. Anak abah dah konvo dah.

Bunga konvo abah <3

Sebut tentang abah, harini which is 22/12 adalah tarikh abah pergi tinggalkan kami buat selamanya. Every single thing yang berlaku pada tarikh ni memang aku sentiasa ingat. Dari aku mula dapat call dari mak tentang apa yang berlaku pada abah sampailah aku tiba di tanah perkuburan abah dikebumikan. Al-fatihah buat abah. Genap 2 tahun abah pergi menghadap Ilahi. Moga abah di tempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Aameen. 


So sekarang aku buat apa? Hehe. Alhamdulillah sekarang masih lagi belajar. Di tempat yang sama masa degree dan asasi dulu cuma sekarang level master pula. Alhamdulillah. Allah permudahkan segala urusan. Ini pun merupakan hasrat abah untuk tengok anaknya sambung master. Doakan semuanya berjalan lancar ye guys. Master life memang berbeza dari degree dulu. Nak-nak sebab aku ambil master in research. So rutin harian masa degree dulu memang berubah 360 darjah. Now, pagi-pagi lepas solat dah kena terpacak depan laptop hadaplah buat research proposal and chapter 1, 2 and 3 untuk thesis. Sebab untuk 1st sem ni, still ada dua kelas kena attend so itulah assignment yang kena buat and submit. Kali ni punya assignment bukan level degree punya. Kalau degree tu kau boleh mengelatlahkan nak buat cincai-cincai ke atau lepas tangan if benda tu group assignment ke kan but not in master level. Every single thing dalam master ni kau kena buat sendiri from A to Z. Itulah cabarannya. Bahan-bahan tajuk research kau pun kau kena cari sendiri, baca sendiri, fahamkan sendiri and so on. Tapi itu yang aku suka and nak try. New thing la bagi aku. Sebab aku nak rasa susah payah buat kerja tu semua supaya aku boleh hargai apa yang aku buat. Guys, doakan aku tau. Doakan aku supaya aku lulus untuk dua subjek yang aku ambil sem ni. Dan doakan aku berjaya lulus dalam qualifying test (QT) sem depan.


Thankyou sudi luangkan masa baca entry aku kali ni even cerita biasa-biasa je. Hopefully korang sentiasa dilimpahkan rahmat dan rezeki dari Allah.

Jazakumullah. 

Wallahua'lam.
Kidsasisian. 

1 comment:

  1. Congratulation kid ☺️ Tolong contact aku bila kau free, tq...

    ReplyDelete

www.binturaida@gmail.com